[Tłum] 040112 Profesor teorii kultury pisze o obecnej sytuacji pomiędzy JYJ a SM, część 1


To część pierwsza artykułu napisanego przez Lee Dong Yeon, profesora teorii kultury na Korea National University of Arts. Pokazuje on jak konflikt pomiędzy JYJ a SM widziany jest przez ludzi nauki oraz opinię publiczną. Artykuł jest długi i wnikliwy, dostarczając wspaniałej analizy mechanizmów, którymi rządzi się ta sytuacja.
Zobacz również CZĘŚĆ 2 | CZĘŚĆ 3

JYJ, wygnańcy K-popu, którzy nie zgodzili się by być „niewolnikami”, jaki będzie ich los…?

K-pop jest u szczytu swojego szaleństwa. W Tokio, Pekinie, Bangkoku, a także w Paryżu, Londynie, Nowym Jorku, przeradza się w nowy globalny pop. Poprzez telewizję i internet twierdzi się, że K-pop to globalna ikona, dzięki której świat wie o wspaniałości kulturalnej Korei Południowej. Ale ile tak naprawdę wiemy o K-popie? Na jakiej podstawie K-pop znalazł się w świetle reflektorów światowej muzyki pop? W jaki sposób tworzona i konsumowana jest muzyka K-popowa? Czy K-pop naprawdę się liczy?

K-pop nie jest tym K-popem, który my znamy, ponieważ K-pop tyczy się tylko muzyki tworzonej przez idoli. A wnętrze i zewnętrzna strona K-popu nie mają ze sobą związku, ponieważ sposób postrzegania K-popu przez fanów międzynarodowych i krajowych jest inny. K-pop jest jak Samsung, który wstąpił na tron, by stać się globalną spółką ze swoim mitem „braku związków zawodowych”.

Mimo, iż zespoły idoli ciężko pracowały i stały się światowymi gwiazdami nie ma możliwości, by mogły swobodnie wypowiadać się na temat swoich zmartwień czy bólu. Tak jak globalna spółka Samsung, która nie posiada związków zawodowych, K-pop jest globalnym popem, tworzonym poprzez nieograniczoną rywalizację pozbawioną wolności.

To prawda, że istnieje globalne K-popowe szaleństwo, ale zostało ono wyolbrzymione przez media. Dlaczego? Ponieważ istnieje zależność fałszu pomiędzy mediami a firmami zajmującymi się show-biznesem. W 2010 zaangażowano ponad 20 mediów z Korei Południowej, by doniosły o SM Town Live w LA. To było jak darmowa przejażdżka, dzień po koncercie w mediach pojawiło się wiele pochlebnych artykułów. Dzięki temu, w okamgnieniu akcje największego udziałowca SM, Lee Soomana, wzrosły do ponad 6 miliardów won. Cena akcji Lee Soomana przekroczyła 200 miliardów won. Pod koniec zeszłego roku, wartość rynkowa CEO YG Entertainment Yang Hyunsuka, upubliczniona na liście KOSDAQ, osiągnęła 140 miliardów won. W 2011, Koreańska Organizacja Turystyczna wysłała wsparcie w postaci 300 milionów won dla SM Town Live w Paryżu. Otrzymując intensywne wsparcie od mediów i rządu K-pop podbił krajowy rynek i wkracza na rynki światowe.

K-pop jest ponadnarodowym fenomenem, cieszącym się wsparciem fanów między 10 a 30 rokiem życia z całego świata, którzy kochają idoli. Tak naprawdę, zamiast udowadniać umiejętności muzycznych, rozbił bank wypełniając puste miejsce po zapomnianych pop idolach światowego rynku muzyki pop. Jako iż obecnie muzyka K-popowa nawiązuje do trendów amerykańskiego popu, tworzy ona unikalną muzykę do której dodano umiejętności taneczne; a ironią w tym wszystkim jest fakt, że K-pop kopiowany jest przez rynki muzyczne krajów trzeciego świata.

Profesor Lee Dongyeon z Korea National University of Arts rozpoczął felieton, będący sprawozdaniem na temat K-popu. Profesor Lee Dongyeon odegrał wielką rolę w narodzinach Korean Music Awards i na poważnie podszedł do koreańskiej muzyki popularnej w swoich książkach takich jak „Idole”. W swoim felietonie odkopuje sekrety wnętrza i oprawy K-popu, muzyki i branży, produkcji oraz konsumpcji. Seria ta, składająca się z 10 tematów, będzie wychodziła co tydzień. Jej pierwszym tematem jest JYJ, którzy jasno pokazali obecną sytuację K-popu.

Wygnańcy JYJ

JYJ są wyrzutkami K-popu. Są Homo Sacer K-popu, czyli „przeklętymi ludźmi”. Według rzymskiego prawa, Homo Sacer był człowiekiem wyklętym, który może zostać zabity przez kogokolwiek i który jest wykluczony ze społeczeństwa oraz pozbawiony wszystkich praw obywatelskich. Oczywiście JYJ nie są ani politycznymi uchodźcami, ani grupą społecznych pariasów. Nie możemy uznać, że gwiazdy K-popowego box-office’u (lista najbardziej dochodowych produkcji), JYJ którzy nadal posiadają ogromny fandom, są nieszczęśni jak ci biedni i samotni polityczni uchodźcy. Ale fakt, że nie mogą robić tego co chcą we własnym kraju sam w sobie nosi znamię wygnańców i wyrzutków.

Do tej pory JYJ nadal nie byli w stanie przeprowadzić normalnej działalności telewizyjnej w Korei. Występ gratulacyjny na ceremonii zakończenia Mistrzostw Świata w Lekkoatletyce w Daegu na początku września 2011 był jedynym występem telewizyjnym w tym roku. Chociaż ich oficjalny album został wydany 2 lata po ich odejściu z TVXQ i sprzedawał się świetnie w Korei oraz za granicą, nie byli w stanie wygrać ani jednej nagrody w krajowych nagrodach muzycznych. Biorąc pod uwagę fakt, że mimo słabej sytuacji na rynku muzycznym ich debiutancki album [The Beginning] oraz drugi studyjny album [In Heaven] sprzedały po ponad 350,000 kopii, ciężko zrozumieć dlaczego nie zostali nominowani w nagrodach muzycznych. Byli nominowali na Honorowych Ambasadorów „Wyspa Jeju – 7 Nowych Cudów Świata” a później odwołano ich z wątpliwego powodu, zaplanowano ich występ w telewizji KBS i nagle odwołano go w ciągu jednego dnia – jeśli spojrzymy w przeszłość, domyślamy się kto systematycznie ingerował w ich działalność lub możemy założyć, że istnieją grupy interesów, które synchronizują się i ze sobą współpracują.

Wielu fanów JYJ wierzy, że tymi którzy ich blokują jest ich była agencja SM Entertainment. Uważają tak, ponieważ wydaje się, że jedyną grupą, która może zahamować krajową działalność JYJ jest nikt inny jak SM Entertainment, które od początku było niezadowolone z odejścia tych trzech osób. Ujawniając publicznie bezpodstawne i nieuczciwe kontrakty i nieprzejrzystość podziału zysków, JYJ wpędziło SM Entertainment w kłopoty. Fani JYJ uważają, że SM ingeruje w działalność JYJ jak to tylko możliwe, by pokazać co dzieje się z ludźmi, którzy ich zdradzą i bez słów ostrzega podlegające im zespoły jak ważne jest posłuszeństwo. To historie, jakie znaleźć można tylko w świecie gangsterów. Mimo, iż SM twierdzi, że w wyniku sprawy z kontraktami zadano im śmiertelną ranę z powodu braku działalności ich najlepszej grupy, TVXQ, to SM chyba wierzy w to, że oni, ze swoją potęgą produkcyjną, mogą ustawić jakąkolwiek początkującą grupę czekającą na debiut na pozycji TVXQ. Dla nich TVXQ jest oddanym synem, który przyniósł im potęgę produkcyjną w świecie showbiznesu, i równocześnie dzieckiem konkubiny, które mogą wyrzucić kiedy im się spodoba.

Źródło: PRESSian
Pośrednie tłumaczenie: The_Little_Pear z JYJ3 | Przeedytowane: DoctorJaee z JYJ3
Od: DNBN | Za pośrednictwem: JYJ3
Polskie tłumaczenie: JYJ Polska

Advertisements

5 comments on “[Tłum] 040112 Profesor teorii kultury pisze o obecnej sytuacji pomiędzy JYJ a SM, część 1

  1. Pingback: [Tłum] 050112 Profesor teorii kultury pisze o obecnej sytuacji pomiędzy JYJ a SM, część 2 | JYJ Polska

  2. Pingback: [Tłum] 050112 Profesor teorii kultury pisze o obecnej sytuacji pomiędzy JYJ a SM, część 3 | JYJ Polska

  3. Pingback: [Tłum] 140112 Profesor Lee Dong Yeon kontynuuje dyskusję na temat obecnej sytuacji w K-Popie: ‘Odejdź muzyczny Frankensteinie’ | JYJ Polska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s